פיטורים שלא כדין: כל מה שחשוב שתדעו

רבים מאתנו חווים פיטורים במהלך החיים. פיטורים ממקום העבודה מלווים, לרוב, בפגיעה בהכנסתו של העובד ובהכנסות משפחתו, זאת לצד פגיעה בחיסכון הפנסיוני והכיסוי הביטוחי הפנסיוני של העובד. על אף השלכות קשות אלו, פעמים רבות, עובדים ומעסיקים אינם מודעים לקיומן של הוראות הקשורות להליך פיטוריו של עובד אשר יש לעמוד בהן על מנת שהפיטורים יחשבו כפיטורים חוקיים. במידה ומעסיק לא ממלא אחר התנאים בהתאם לדין והפסיקה, הוא חשוף לתביעות וכן לפגיעה בשמו הטוב ומורל העובדים במקום העבודה.

להלן יובאו בתמצית הוראות הדין אשר חשוב כי מעסיקים ועובדים יכירו במסגרת הליך הפיטורים.

1. הליך שימוע

חשוב לדעת, כי מעסיק אינו רשאי לפטר עובד ו\או לקבל החלטה סופית אודות פיטוריו בטרם נתן לעובד הזדמנות להעלות את טענותיו כנגד הפיטורים במסגרת הליך של "שימוע". הליך השימוע הוא הליך אשר יש חובה לנהלו בכל מקום עבודה – הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי. התראה על קיומו של שימוע תינתן לעובד בטווח זמן של לפחות יומיים-שלושה מראש ובמסגרת הזימון לשימוע נדרש להסביר לעובד מהם הנימוקים בגינם הוא מוזמן לשימוע.

מטרת השימוע היא לנהל שיחה כנה בין המעסיק לעובד במטרה לנסות לגשר על הפערים ולהימנע ככל האפשר מהחלטה על פיטורים. במסגרת השימוע, הצדדים מוזמנים להעלות את טענותיהם ולהגיב על טענות הצד השני. ככל והמעסיק מתבסס על מסמכים במסגרת השימוע, הוא נדרש לאפשר לעובד לעיין בהם. כמו כן, העובד רשאי להגיע לשימוע שהוא מלווה בעו"ד או נציג מטעמו.

1. הודעה מוקדמת לפיטורים

לאחר השימוע, המעסיק אינו רשאי לפטר את העובד באופן מיידי והוא נדרש לתת לעובד זמן להיערך בהתאם. על כן, ייתן המעסיק לעובד הודעה בכתב כחודש ימים לפני מועד סיום העסקתו, אשר מכונה "הודעה מוקדמת לפיטורים". מועד מתן ההודעה המוקדמת עלול להשתנות מעובד לעובד והוא תלוי באופן ההעסקה של העובד כפי שנקבע (לפי שכר חודשי או שכר יומי) וכן בוותק שצבר העובד במקום העבודה. במסגרת ההודעה המוקדמת, יודיע המעסיק לעובד על ההחלטה אודות סיום העסקתו וכן יודיע על המועד בו ייכנסו הפיטורים לתוקף.

יודגש כי עד למועד סיום העסקה הנקוב בהודעה המוקדמת, העובד ימשיך לעבוד ולהשתכר במקום העבודה והוא אף זכאי לקבל את מלוא זכויותיו במסגרת העבודה. קרי, כי תקופת ההודעה המוקדמת היא תקופה עבודה לכל דבר ועניין ומשכך, תנאיו של העובד נשמרים במלואם בתקופה זו. במסגרת תקופת ההודעה המוקדמת, העובד אינו רשאי להחליט שהוא מפסיק את עבודתו והוא כפוף לכל החובות והזכויות להן התחייב במסגרת הסכם העסקתו. במידה ועובד מפסיק לעבוד במסגרת תקופת ההודעה המוקדמת, רשאי מעסיק להגיש תביעה לפיצויים כנגדו בבית הדין לעבודה בגין הנזקים שנגרמו כתוצאה מעזיבת העובד בטרם עת.

על אף האמור, מעסיק רשאי לוותר על העסקתו של עובד בתקופת ההודעה המוקדמת בכפוף לתשלום השווה לגובה שכרו החודשי של העובד (ללא הזכויות הסוציאליות המגיעות לעובד במסגרת העסקתו כגון הפרשות לקופת גמל, ימי חופשה, ימי מחלה וכו'). תשלום זה נהוג לכנות "תשלום חלף הודעה מוקדמת". במידה ומעסיק בוחר בחלופה זו, תקופת העסקתו של העובד מסתיימת באופן מיידי עם מתן ההודעה על סיום העסקה.

הדינים הנוגעים למתן הודעה מוקדמת לפיטורים עלולים להסתעף במגוון נסיבות כגון אם ניתנה הסכמה על תקופת הודעה מוקדמת ארוכה יותר; במידה והעובד במילואים או מנצל ימי מחלה בעת תקופת ההודעה המוקדמת; אם העובד פוטר בנסיבות בהן אינו זכאי להודעה מוקדמת ועוד. על כן, ככל ועובד פוטר ממקום עבודתו ולשם בירור פרטני של זכויותיו,  מומלץ כי העובד יפנה לייעוץ משפטי מתאים.

1. מצבים בהם אסור לפטר עובד/ת

ישנם מספר מקרים בהם נאסר על מעסיק לפטר עובד ואם עשה כן, העובד יכול לתבוע את המעסיק בגין פיטורים שלא כדין. במסגרת זו, יש לציין פיטורים של עובדת בגין הריון; פיטורים בגין חופשת לידה; פיטורים על רקע לידה, אימוץ או טיפולי פוריות; פיטורים בגין ניצול ימי מחלה; פיטורים בגין שביתת עובדים; פיטור עובד בגין מוגבלותו; פיטור בגין מילואים ועוד.

1. גמר חשבון

מעסיק מחויב, כחלק מעזיבת עובד את מקום עבודתו, להמציא לעובד "גמר חשבון" הכולל את כלל התשלומים להם זכאי העובד במסגרת עזיבתו. כך, זכאי העובד לקבל את השכר בגין עבודתו בתקופת ההודעה המוקדמת לרבות התנאים הסוציאליים להם זכאי במסגרת תקופה זו. כמו כן, זכאי הוא לתשלום בגין פדיון ימי חופשה, ימי הבראה וכן מענק פרישה ככל והדבר הוסכם בין הצדדים בהסכם ההעסקה. לצד זאת, יש לוודא כי המעסיק העביר את תשלומי דמי הביטוח הלאומי עבור כל תקופת העסקתו של העובד למוסד לביטוח לאומי.

1. פיצויי פיטורים

עובד אשר עבד לפחות שנה באותו מקום עבודה ופוטר, זכאי לתשלום המכונה פיצויי פיטורים וזאת, בהתאם לסעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג-1963. על העובד לדעת כי ברוב המקרים, המעסיק יפריש מדי חודש אחוז מסוים מפיצוי הפיטורים המגיעים לעובד לביטוח הפנסיוני. סכומים אלו יושבו לעובד בעת הפיטורים כחלק מהפיצויים להם הוא זכאי. במסגרת זו, המעסיק יצטרך "להשלים" את אותו חלק מפיצויי הפיטורים אשר לא הופרש לביטוח.

על אף האמור, יש לציין כי יתכנו מקרים בהם תישלל מהעובד זכאותו לפיצויי פיטורים. כך למשל, במקרה בו פוטר העובד כתוצאה מהפרת משמעת חמורה או מעשה פלילי שביצע, או לחילופין, משקבע בית הדין האזורי לעבודה כי העובד פוטר בנסיבות אחרות אשר אינן מזכות אותו בפיצויי פיטורים. כך למשל, קבע בית הדין כי עובד אשר מעל בכספי החברה אינו זכאי לפיצויי פיטורים (ראו: ע"ע (ארצי) 57033-11-13 ישראל כפרי – שניב תעשיות נייר בע"מ (10.11.2016)) וכן נקבע על שלילת פיצויי פיטורים של עובדת אשר הוציאה דיבה על מקום עבודתה (ראו: סע"ש (אזורי ת"א) 51778-02-17 רוני טבין – טואר בנמל בע"מ (02.01.2021)).